Projekttype vs projektkategori - hvad er hvad i TimeLog Project?

Projekttype vs. projektkategori - what’s what in TimeLog Project?

Når du opretter et projekt i TimeLog Project, er der flere felter, der skal tages stilling til og informationer, der skal udfyldes. I denne blogpost fortæller vi lidt om forskellen på projekttypen og projektkategorien.

De fleste virksomheder har mål for bundlinjen, medarbejderne, regnskabstal og generelle mål om en god medarbejderkultur, effektivitet, kommunikation og service. Derudover kan der være opsat konkrete handlingsplaner for at nå disse mål, der i de fleste tilfælde kommer fra det overordnede strategiske grundlag, som virksomheden agerer ud fra. Sådan er det for de fleste (større eller mindre) virksomheder, og så langt så godt. Med TimeLog Project kan I få hjælp til at komme en stor del af vejen - blot ved at bruge de data, der er tilgængelige i systemet.

Projekttype vs. projektkategori

De to termer er strategiske parametre, der kan hjælpe jer med at dokumentere, om I når de mål, I har sat jer. Projekttypen er obligatorisk og dækker jeres forretningsområder eller produkter, mens projektkategori er valgfri. Begge dele kan være en hjælp til at definere forskellige parametre i forhold til virksomhedens overordnede strategiske mål. Termerne ”projekttype” og ”projektkategori” er to af de mest essentielle dimensioner i TimeLog Project, da de berører selve princippet for, hvordan projekter og projektstyring håndteres i systemet samt hvilke data, I måtte ønske indeholdt I jeres rapportering.

De to variabler defineres i projektets indstillinger:

Projekttype Vs Projektkategori 1

 

Hvilke projekttyper og projektkategorier, der skal foreligge, defineres i Systemadministrationen > Projekter.

Derudover vil begge dimensioner findes i de fleste rapporter i TimeLog Project til analyseformål. Der er også specifikke produktionsrapporter, som viser, arbejde udført på de forskellige dimensioner i både timer og værdi. De kan findes under menuen Ledelsesrapporter > Produktionsrapporter.

Projekttype Vs Projektkategori

 

Projekttyperne

Projekttypen dækker oftest over forretningsområder eller produkter. I kan herved se, hvor mange procent hvert enkelt område udgør – og sammenligne deres indtjening fra type til type.

Et eksempel:
Implementering udgør måske 10 % af den tid, I bruger totalt set, men står for 30 % af indtjeningen.

I kan bruge TimeLog Project til at samle dokumentation om jeres kerneforretning og bagefter bruge dataene til at opstille mål for forretningen. Herefter kan I løbende følge op på, om disse mål nås ved at se fordelingen mellem de forskellige typer projekter.

Projektkategorierne

Måske har I en strategi om at øge mersalget til jeres eksisterende kunder? I så fald kan I benytte jer af projektkategorierne, der giver mulighed for at rapportere på endnu en dimension udover projekttypen: I kan fx benytte jer af kategorierne "nysalg" og "mersalg" på projekter, der kan høre under projekttypen ”Salg generelt”. Dermed bliver jeres rapportering endnu mere detaljeret, og I får en dyb indsigt i virksomhedens performance og udviklingsmuligheder.

Er I en nystartet virksomhed, eller har I endnu ikke fastlagt virksomhedens strategi, kan I starte med projekttyperne og først senere hen vælge at aktivere projektkategorierne. Vi ser ofte, at jo længere tid der går, desto mere blod på tanden får vores kunder efter at måle aktiviteterne og opdele dem i mere detaljerede kategorier.

Samlet set er de to dimensioner en måde, sort på hvidt, at dokumentere, hvad I bruger jeres tid på og hvilke aktiviteter, der er mest rentable. Herfra kan I lægge en strategi for tidsforbruget og fordelingen af opgaver på projekter og opgaver fremadrettet for virksomheden og medarbejderne.

Har du lyst til at høre mere om, hvad funktionerne projekttype og projektkategori i TimeLog Project kan gøre for jeres virksomhed?

Bliv inspireret i vores whitepaper eller giv os et kald på tlf. 70 200 645 – eller kontakt os på service@timelog.dk og få en af vores konsulenter på besøg så I kan blive klogere og komme nemmere i gang.

Thomas Ljungqvist

Thomas Ljungqvist

Læs mere i vores whitepaper

Whitepaper om projektstatus, fasestatus og projektstadier

  Tidsregistrering i Excel